Tandpasta en een recept om zelf tandpasta te maken

Je gebit speelt een belangrijke rol in je gezondheid, dus ook je mondhygiene. Een halfjaarlijks of jaarlijks bezoek aan de tandarts om je gebit te controleren en schoon te maken, draagt bij aan een goede gezondheid.

Welke tandpasta kies je en waarom?

Tandenpoetsen is een dagelijks ritueel voor ons allemaal, meestal 2 x per dag.  Je poetst gedurende 2 a 3 minuten met een tandpasta, die helpt je gebit te reinigen. De tandpasta’s die in de winkels verkrijgbaar zijn en wij normaal gebruiken, bevatten naast schuurmiddel ook fluoride, zoetstoffen en andere toevoegingen die je gezondheid negatief kunnen beïnvloeden, zoals triclosan dat in verband wordt gebracht met bacterie resistentie. Deze stof wordt in tandpasta, anti-bacteriële handzepen, acnemiddelen en snijplanken aangetroffen. In tandpasta wordt deze stof verwerkt om aanslag op en ziekten van het tandvlees te vermijden.

Verder zit in de gewone tandpasta fluoride. Van deze stof wordt gezegd dat hij zorgt voor een harder tandglazuur.

Fluoride is een afvalproduct van de aluminium-industrie en staat erom bekend zenuwen aan te tasten. Het stofje kan stofwisselingsziektes veroorzaken maar ook vruchtbaarheidsproblemen, slaapproblemen, problemen met het centraal zenuwstelsel, hoofdpijnen, maag- en darmstoornissen etc. Het is een goedje wat niet in ons lichaam thuis hoort, ook niet in kleine mate.

Een reden om voor een natuurlijke tandpasta te kiezen die deze schadelijke stoffen niet bevat.

Dit is het recept:

-2 el kokosolie

-1 tl keltisch zeezout

-2 el bakpoeder

-2 dr blanke jodium (Biotics)

-naar gelieve enkele druppeltjes pepermunt, sinaasappel of bij geirriteerd tandvlees tea-tree etherische olie toe te voegen.

LET OP: Dat de etherische olie van biologische en goede kwaliteit is.

De olie die je bij de Tuinen verkrijgt is ok om te verdampen maar niet om in te nemen.

Merken etherische olie: La Drome, biover, volatile en sjankara zijn van zeer goede kwaliteit.